WiadomośćBędą 2 buspasy na ul. Spacerowej
(Kategoria: Gdańsk Osowa - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
wtorek 08 października 2024 - 11:06:22
Będą 2 buspasy
na ul. Spacerowej
Jak informuje Rada Dzielnicy Osowa, podjęto ostateczną decyzję w sprawie buspasów na ulicy Spacerowej. Miasto Gdańsk zleci już wkrótce opracowanie dokumentacji projektowej oraz wystąpi o decyzję środowiskową dla wariantu rozbudowy ulicy Spacerowej o 2 buspasy po obu stronach drogi. To odpowiedź na uchwałę podjętą przez radnych naszej dzielnicy.
Uchwała nr LII/121/2024
Rady Dzielnicy Osowa
z dnia 28 czerwca 2024 r.
w sprawie
przebudowy ulicy Spacerowej i wyposażenia jej w buspasy oraz tunelu pod wzgórzem Pachołek
Na podstawie § 15 ust. 1 pkt 5, pkt 7 oraz pkt 15 Statutu Dzielnicy Osowa stanowiącego załącznik do uchwały nr LII/1172/14
Rady Miasta Gdańska z dnia 24 kwietnia 2014 r. w sprawie uchwalenia statutu Dzielnicy Osowa (Dz. Urz. Woj. Pom. Poz.
2002 z późn. zm.)
uchwala się, co następuje:
§ 1.
Rada Dzielnicy Osowa wnosi, w odniesieniu do gotowej koncepcji budowy „buspasów” wzdłuż ulicy Spacerowej, o rozbudowę ulicy Spacerowej w wariancie numer 2, tj. realizację jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę (w kierunku Oliwy oraz w kierunku Osowej), gdzie skrajne pasy byłyby przeznaczone pod tzw. „buspasy”.
§ 2.
Rada Dzielnicy Osowa wnosi o rozpoczęcie prac nad budową tzw. tunelu pod wzgórzem Pachołek, który pozwoliłby połączyć dzielnice Osowa oraz Oliwa nowym korytarzem komunikacyjnym.
§ 3.
Rada Dzielnicy Osowa wnosi o rozwiązanie kwestii tzw. „wąskich gardeł” w Oliwie oraz w Osowej, a także kwestii wjazdów do lasów do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego (m. in. do Gołębiewa).
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Dzielnicy Osowa.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Zgodnie z przedstawionymi koncepcjami rozbudowy ulicy Spacerowej na spotkaniu z mieszkańcami w Osowej w dniu 27.06.2024 r., Rada Dzielnicy Osowa skłania się ku realizacji wariantu nr 2, w którym zaplanowano wyposażenie ulicy Spacerowej w dwa buspasy na skrajnych pasach jezdni. Rozwiązanie to będzie służyło obu dzielnicom przez dłuższy czas, zapewniając jednocześnie lepszą płynność komunikacji zbiorowej. Ten wariant będzie rozwiązaniem niezależnym od zdarzeń drogowych m. in. na Obwodnicy Trójmiasta, a także polepszy bezpieczeństwo mieszkańców obu dzielnic pozwalając służbom na dojazd dzięki buspasom.
Zdając sobie sprawę z tego, że problemami są również tzw. „wąskie gardła” zlokalizowane w okolicach Węzła Osowa oraz przy ulicy Czyżewskiego w Oliwie, Rada Dzielnicy Osowa wnosi o skuteczne rozwiązanie ich problemu, a także realizację tzw. tunelu pod Pachołkiem, który będzie dla dzielnic Osowa oraz Oliwa nowym połączeniem komunikacyjnym i pozwoli rozłożyć ruch transportu indywidualnego na więcej dróg.
To dla nas bardzo dobra wiadomość piszą radni Osowej! Pozwoli to zachować płynność transportu zbiorowego w obu kierunkach (z i do Osowej) bez względu na to, co będzie się działo na Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta. Często zdarzało się, że korki na Obwodnicy wpływały na ruch w obu kierunkach wzdłuż ulicy Spacerowej, co powodowało, że autobusy były znacznie opóźnione - pomimo zabezpieczenia odpowiedniego, dodatkowego czasu w rozkładach jazdy podczas godzin szczytu komunikacyjnego.
Dwa buspasy pozwolą także zabezpieczyć "bezkolizyjne" i bezpieczne połączenie dla służb takich jak pogotowie czy straż pożarna - jeden buspas mógłby doprowadzać do niebezpiecznych sytuacji, w których pojazd służb jechałby w przeciwnym kierunku do pojazdów transportu zbiorowego.
Przypomnijmy - rozważane były 2 rozwiązania. Jedno z nich zakładało budowę 1 buspasa zmiennego kierunku. Drugie rozwiązanie zakładało budowę 2 buspasów wzdłuż całej ulicy Spacerowej.
Niestety, nie pojawiła się informacja zwrotna odnośnie wyboru wariantu drogi rowerowej - wniesiemy o wskazanie preferowanego wariantu pomiędzy Osową oraz Oliwą. Jeden z nich zakłada budowę drogi rowerowej (tzw. "ekostrady") wzdłuż ulicy Spacerowej. Drugi zakłada poprowadzenie drogi rowerowej przez las.
Niepokojącą wiadomością jest jasne wskazanie braku możliwości realizacyjnych dla tunelu pod wzgórzem Pachołek ze względu na ograniczone środki finansowe Miasta. Nie ujęto również tego zadania w żadnym z Programów Rozwoju Stretegii Miasta "Gdańsk 2030 Plus". Pomimo tego, wraz z Rada Dzielnicy Oliwa będziemy działać na rzecz budowy tego jakże ważnego połączenia celem ochrony zabytkowej części dzielnicy Oliwa.
Rada Dzielnicy Osowa