Wiadomość40 dni po zmianach na skrzyżowaniach
(Kategoria: Gdańsk Osowa - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
czwartek 24 listopada 2016 - 10:43:43


40 dni po zmianach
na skrzyżowaniach


Jak do tej pory nikt nie był w stanie przedstawić zbyt wielu rzetelnych argumentów potwierdzających pozytywne skutki akcji „strefa skrzyżowań równorzędnych i tempo 30”. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji są dane publikowane przez gdańską Policję. Można się z nimi zapoznać na stronie gdansk.policja.gov.pl/statystyka_wypadków . Policja w swoich statystykach wyróżnia m.in. dwa rodzaje zdarzeń: kolizje, prowadzące jedynie do uszkodzeń pojazdów, oraz wypadki, w których dochodzi do okaleczeń lub śmierci.


Zdecydowana większość wypadków miała miejsce na głównych arteriach komunikacyjnych. Prym tu wiodą takie ulice jak Grunwaldzka, Słowackiego, Al. Kaz. Jagiellończyka, Al. Zwycięstwa, Kartuska czy Spacerowa. Prace modernizacyjne i budowa nowych tras doprowadziły do znacznego obniżenia liczby wypadków.

W rekordowym 2012 roku było ich 620, a w 2015 r. tylko 493. Jednak na żadnej z wymienionych ulic jak dotąd nie wprowadzono „skrzyżowań równorzędnych i tempa 30”, więc uzyskany pozytywny wynik nie jest owocem tej akcji.

Ocena bezpieczeństwa na naszych drogach musi uwzględniać także kwestię kolizji. W 2014 r. doszło w Gdańsku do 4937 kolizji, a w 2015 roku ich ilość wzrosła aż do 5602. Informację o tym fakcie skrzętnie ukryto, gdyż nie pasowała do propagandy sukcesu. Trudno tymczasem nie zauważyć, że ten drastyczny wzrost ilości kolizji zbiegł się w czasie z wprowadzaniem „stref skrzyżowań równorzędnych i tempa 30”.

Internauci, jak i wielu moich rozmówców, podkreślali fakt niezliczonych braków i błędów w obecnym oznakowaniu skrzyżowań – zwłaszcza tam, gdzie wprowadzono zasadę pierwszeństwa z prawej strony. W okresie od początku 2014 r. nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu było w Gdańsku powodem 24% wypadków i najczęstszą ich przyczyną.

Powyżej przytaczane fakty świadczą same za siebie. Nadal podtrzymuję opinię, że hurtowe, bezmyślne wprowadzenie zasady pierwszeństwa z prawej strony z jednoczesnym skrajnie nieudolnym oznakowaniem doprowadziło do istotnego pogorszenia bezpieczeństwa w Gdańsku-Osowej.

Zmniejszenie szybkości samochodów do 30 km/godz. w miejscach, które tego wcale nie wymagają, oraz wzrost częstotliwości używania hamulców w związku z wprowadzeniem powszechnej zasady pierwszeństwa z prawej strony skutkują niepotrzebnym znacznym zwiększeniem emisji substancji rakotwórczych.

Polska i Bułgaria to kraje o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu spośród wszystkich państw UE, przy czym jakość naszego powietrza z roku na rok ulega znacznemu pogorszeniu. Umiera przez to w Polsce 10 razy więcej osób (50 000 w ubiegłym roku !!!), niż wskutek wypadków samochodowych. Dlatego też uważam, że drastycznie godzi w interes społeczny wprowadzanie takich rozwiązań komunikacyjnych, które - przynosząc wątpliwy pożytek - równocześnie skutkują znacznym wzrostem umieralności wskutek bezsensownego zanieczyszczania powietrza.

Wszystkim tymczasem polecam lekturę dzisiejszej Gazety Wyborczej, a szczególności artykuły zatytułowane „Zabija nas powietrze” oraz „Smog zabija Polaków bez ostrzeżenia”.
dr inż. Erazm W. Felcyn




Źródło: Osowa 24 - Portal Mieszkańców > Osowa > Gdańsk > Trójmiasto
( http://www.osowa24.pl/news.php?extend.4373 )