WiadomośćZDiZ o przejściach dla pieszych
(Kategoria: Gdańsk Osowa - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
czwartek 25 czerwca 2015 - 11:49:01


ZDiZ o przejściach
dla pieszych


Ponieważ kwestia przejść dla pieszych w Osowej a zwłaszcza tych, przy mini rondach jest ostatnio tematem ożywionej dyskusji, stąd Zarząd Dzielnicy Osowa, poprosił Zarząd Dróg i Zieleni o wyjaśnienie wątpliwości. ZDiZ odniósł się zatem do tematu powołując się na przepisy, statystyki i inne odnośniki. Czy jednak w przypadku mini rond, ta odpowiedź i uzasadnienie jest logiczne? Mamy wątpliwości delikatnie mówiąc.


Jednym z elementów organizacji ruchu drogowego są przejścia dla pieszych, tj. powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Wyznaczając przejścia dla pieszych należy kierować się przede wszystkim koniecznością zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, zaś lokalizację poprzedzić wnikliwą analizą uwzględniającą szereg czynników istotnych z punktu widzenia funkcjonalności
i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklamy Google:


Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym przejścia w miastach należy wyznaczać w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem; przez pozostałe ulice dopuszcza się wyznaczenie przejść w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych.

W przypadku ulic lokalnych czy dojazdowych zalecane jest wykonywanie tzw. sugerowanych przejść dla pieszych. Jest to rozwiązanie podobne do przejścia dla pieszych, znajdujące się na przedłużeniu ciągu pieszego (chodnika), z obniżonym krawężnikami jezdni (jeśli występują) lub azylem dla pieszych ale bez oznakowania, bez sygnalizacji i innych urządzeń.

W wymienionych przypadkach przejścia sugerowane są bezpieczniejsze od przejść malowanych oznaczonych znakami drogowymi. Potwierdzają to badania zawarte w podręczniku „Ochrona pieszych” wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Drogowego. Do 30% wypadków drogowych z udziałem pieszych dochodzi na przejściach dla pieszych.

Wprowadzenie oznakowania przejść dla pieszych powoduje również ograniczenie poruszania się pieszych z uwagi na Art. 13 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym „Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość nie przekracza 100m (…)”.

W przypadku wyznaczenia przejścia na odcinku drogi (ulicy) poza skrzyżowaniami pieszy jest zobowiązany korzystać wyłączenie
z tego przejścia. Stosowanie się do tego przepisu często wymusza dłuższą drogę dojścia chociażby do miejsc parkingowych.

W wyznaczaniu przejścia dla pieszych bierze się pod uwagę natężenie ruchu pojazdów, które powinno wynosić powyżej 3000 poj./dobę, by wyznaczenie przejście dla pieszych było zasadne.

Źródło: ZDiZ w Gdańsku

Od redakcji:
Zapewne ZDiZ ma na poparcie swej tezy badanie przepustowości skrzyżowań i chociażby na rondzie Sołdka/Niedziałkowskiego, takiej liczby pojazdów w ciągu doby nie ma...





Źródło: Osowa 24 - Portal Mieszkańców > Osowa > Gdańsk > Trójmiasto
( http://www.osowa24.pl/news.php?extend.3623 )